Napolitanerne og Clooneys kaffeoffensiv

050614_001

George Clooney er meget populær i Italien, men for tiden ikke så meget i Napoli, hvor han anklages for at have snuppet ideen om espressokaffe og slået heftig mønt på den.

Clooneys Nespresso er blasfemi mod caffé espresso, selve helligdommen, kan man høre i gaderne i Napoli.

Espressoen i Napoli kræver et næsten religiøst ritual, som fordrer den korrekte kaffeblanding, det rigtige vand, den gode kaffemaskine, helst en gammel type med langsommelig trykstang, og den erfarne kaffemand.

Alt dette er der ikke noget af i en den lille kapsel, som Clooney reklamerer for.

»Han aner ikke, hvad han snakker om«, siger Maria, den smukke kvindelige bartender hos Ambasciata del Caffé Napoletano Kimbo i Napoli, »men jeg vil gerne lære ham alt om kaffe, hvis han kommer her … så hvis De har hans telefonnummer …«.

Ambasciataen er mere end en ambassade, snarere en katedral for kaffeelskere i Napolis indre by.

Jeg var der med nogle få andre udenlandske journalister og fik lov til at smage flere kaffetyper på Ambasciata.

Fantastisk godt. Heldigvis var vi fornuftigt vejledt og gjorde ikke som en gruppe svenske journalister, der før os havde drukket italiensk espresso i svenske kaffemængder, så de tilsidst blev ret hidsige og kom i indbyrdes skænderier.

Napoli er en stor kulturby med pragtfulde monumenter og inspirerende hjørner, men samtidig har byen mange sociale problemer, så de stolte napolitanere praler derfor med deres positive verdensrekorder, som har påvirket hele klodens gastronomi.

Her har man opfundet pizzaen. Her har man skabt pastaen med tomatsovs. Her har man skabt espressokaffens teori og praksis. For ikke at tale om sang og melodi til ’Sole mio’, som er en letkøbt tilbehør til alting.

Derfor er napolitanerne lidt ironiske over, at George Clooney lader verden tro, at (N)espressoen er noget amerikansk. På samme måde som mange amerikanere tror, at pizzaen er opfundet i landet, der gav verden McDonald’s, og siden

græder af glæde, når de kommer og smager pizzaerne i Napoli.

Napolitanerne håber, at netop de gastronomiske nådegaver, byen har skabt, kan bidrage til at løse de socialøkonomiske problemer, eller nogle af dem. Borgerne er ved at genlancere deres smukke by gennem deres skatte, altså pizza, pasta og navnlig kaffe.

Stille og roligt uden den store reklame er det største napolitanske kaffeselskab begyndt at producere samme kapseltype, som den amerikanske superstjerne promoverer – i den overbevisning, at de kan gøre det meget bedre.

Mon ikke bartenderen Maria ville tilgive George Clooney, hvis han kom og smagte den?