Nu skal romerne til at cykle

Foto: Alfredo

Artiklen har været bragt i Politiken d. 8/5-20

Den dramatiske Coronakrise i Italien vil kynisk nok, bringe nogle positive sider med sig. Fx en snarlig massiv brug af cykler i den romerske trafik, når krisen er overstået.

Cykelstierne vil nu gøre Rom, og blive en del af den evige stad.

Helst med og på el-cykler.

På samme måde som Julius Cæsar, der for over to tusinde år siden, beordrede at udvide de smalle gader,  så de nye modeller hestevogne kunne komme til at køre bedre og dermed lette trafikken i byen.

Roms kommune lover at bygge hele 150 km nye cykelstier for at tømme de overfyldte busser, sporvogne og metro-linjer, som er de steder hvor virussen lettest kan spredes.

Det udtalte Virginia Raggi, den afgående borgmester, til forbavselse for mange, idet erklæringen kom fra netop hende, der har været den mest upopulære borgmester i de sidste 50 år.

Det er en af de slags nyheder, der hjælper med til at lette stressniveauet under coronavirussen.

Nu da italienerne pga af smittefrygt ikke længere kan omfavne hinanden, give store kram og knus, våde kindkys på begge kinder når de mødes, så kan de i det mindste cykle side om side og smile pænt.

Det kan blive den helt nye form for hilsen.

Begrebet cykelsti har hidtil været meget fleksibelt i Rom.

Cykelstien, der fører fra Via Appia Antica til Circus Maximus, er stadig et fodgængerbefolket fortov, hvorpå man har malet billedet af en hvid cykel.

Romerne håber, at de kommende cykelstier ikke vil ligne nogle af de nuværende, altså et delt territorium for fodgængere, cyklister og et par gadesælgere med deres transportable barer.

Der er ellers allerede nogle gode cykelstier men ikke en klart net man kan stole på, der forbinder cykelstierne.

Det vil være skønt at få  virkelige cykelstier I den indre by hvor cyklisten  i da, må blande sig dristigt med biler, busser og når det er allerværst,  med taxier.

Det er stadig noget af en bedrift at cykle mod Colosseum på den brolægning, der skal minde om de gamle romerske brosten, som sagtens kunne bruges til cykelløbet Paris-Roubaix.

EL-cykel er det ny motto. Staten vil give en bonus kupon på op til 500 euro, for hver ny el-cykel til dem, der opgiver den offentlige transport. Stik modsat til hvad man sagde for få måneder siden. Altså brug den offentlige transport- efterlad din bil og scooter hjemme!

Brugen af el-cykler steget markant.  Det vil nu ikke blive umuligt at køre op ad den 1,5 kilometer lange stejle vej op til Gianicolo, med hældningen, der når 11 procent.

I Milano er der tale om 200 km nye cykelstier. Det er måske mere realistisk, da Milano har hverken en eller de syv høje, som Rom har.