Museum i forsinket metro

Foto: Alfredo Tesio
Foto: Alfredo Tesio

Klummen har været bragt i Politiken d. 30. maj 2017

Tidsberegningen for byggerier i Rom er meget fleksibel, som f.eks. opførelsen af Peterskirken.

Kirken blev faktisk påbegyndt i 1452 og indviet i 1626 under ledelse af 28 paver og utallige chefarkitekter.

Når romerne vil udtrykke, at noget varer i det uendelige, siger de, at det varer som fabbrica di San Pietro.

Opførelsen af Metros linje C går heldigvis noget hurtigere. Den er kun, indtil videre, syv år bagud i forhold til det oprindelige projekt.

Men denne gang har romerne været smartere end ved konstruktionen af de tidligere Metro A og B.

Metro C åbner helt gradvis de nye stationer, dog langt fra den indre by. Altså fungerer den, men alligevel endnu ikke efter den planlagte fabelagtige, historiske rute, der skulle føres under Colosseum, Forum Romanum helt til Peterskirken.

Som kompensation for denne mangel kan man i dag beundre Metro C, Station San Giovanni. Stationen er der, skinnerne og togene også, men den bliver først taget i brug til efteråret.

Imens kan romere og besøgende beundre selve stationen, som er et levende førromersk og romersk, middelalderligt museum med ruiner og minder fra over 12.000 års historie – fra stenalderen til de nyere romerske villaer fra det første århundrede efter Kristi fødsel.

Et museum inkluderet i en metrobillet (1,5 euro), der på flere sprog fortæller om byens historie netop ved denne udkant af det gamle Rom. Her dyrkede man allerede for 2.000 år siden ferskner, der netop var kommet fra Persien. Her var der et perfekt kunstvandingssystem.

Her har man fundet statuer og raffinerede smykker. Alt blev fundet, da man skulle udgrave og etablere metrobanen ved San Giovanni, altså Lateran-området.

Det bliver en meget besøgt station, frygter eksperterne. Man risikerer, at turisterne står i kø for at se den gratis udstilling, mens travle romere må presse sig forbi for at nå næste tog. Man er imidlertid ret vant til det velorganiserede kaos i Rom.

Linje A’s realisering blev skildret af filminstruktøren Frederico Fellini i filmen ’Roma’ med surrealistiske effekter, da borearbejdet stoppede konstant pga. arkæologiske fund. Fellini forestillede sig de romerske ånder og spøgelsers raseri,  da de blev krænket af uvidende moderne romere.

Det tog 30 år at bygge Metro B, men der var også lige en Anden Verdenskrig i midten. Verdens største amfiteater, Colosseum, blev opført på ca. seks år (omkring 80 e.kr).

Dengang var der ikke problemer med bevillinger og fagforeningernes aktioner eller skandaler, der stoppede byggeriet, som det har været tilfældet ved opførelsen af Metro C.

Skulle Metro C en dag blive en realitet i hele sin planlagte længde og udstrækning, ja, så vil den blive verdens smukkeste. Passagererne vil fra vinduerne kunne se Forum Romanums gamle patriciervillaer, helt til Skt. Peter og meget mere ved blot at køre i linje C.